giovedì 1 novembre 2018

The three Guna (or "energetic qualities") that move the world - Le tre Guna (o "qualità energetiche") che muovono il mondo


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Some explanations on the meaning of the three "guna" (quality) or "forces" that act in the world. In truth these three energetic impulses do not belong only to the Indian tradition, they are also present in all the other philosophies and cosmogonies elaborated in various cultures. But in India from time immemorial, the seekers of truth have tried to understand the "functioning" of life and therefore the study of the energetic variations that create and sustain and destroy the world have been deeply analyzed.

The three gunas represent the three aspects of the divine, where "rajas" (motion) represents the creative push, Brahma, which radiates life, a sort of expanding Big Bang; "Tamas" (stasis) symbolizes Shiva that stops the wheel of becoming to finally rediscover the truth behind the forms, in short, "destroys" (as we say in jargon); while "satva" (harmony), which is the emblem of Vishnu, means the unstable equilibrium between the energetic forces of action and inertia that allows life to express itself in changeability.

These three aspects, in various transformative gradations, create the so-called five elements that initiate the existential process. That is: 

a) pure satva represents the Ether (the empty space, the conscience); 
b) mixed with rajas it becomes Air (the subtle mind in its conceptual potential); 
c) rajas alone means Fire (the mind that creates mental forms); 
d) the mixing of rajas and tamas produces Water (in which images and mental forms take on a definite but fluid appearance); 
e) and finally tamas in solitary represents the Earth, the  thought forms that are transformed into material energy, that which is physical.

From these transformations and the constant interconnection of the three gunas the show  of the existence takes place, the three gunas are the primary cause of life and of becoming, at the same time they are inseparable and therefore in the spiritual discipline of the "return home", that is, of the real knowledge of one's own nature, these guna are considered as functional pushes to project the illusion (maya) and that act to "hold" the spirit in the cosmic dream.

Paolo D'Arpini

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Testo italiano:


Alcune delucidazioni sul significato delle tre “guna” (qualità) o “forze” che agiscono nel mondo. 

In verità queste tre spinte energetiche non appartengono soltanto alla tradizione indiana, sono presenti anche in tutte le altre filosofie e cosmogonie elaborate in varie culture. Ma in India da tempo immemorabile i cercatori della verità hanno cercato di comprendere il “funzionamento” della vita e perciò lo studio sulle varianti energetiche che creano e sostengono e distruggono il mondo sono state profondamente analizzate. 

Le tre guna rappresentano i tre aspetti del divino, dove “rajas” (moto) rappresenta la spinta creatrice, Brahma, che irradia la vita, una sorta di Big Bang in espansione; “tamas” (stasi) simboleggia Shiva che ferma la ruota del divenire per infine riscoprire la verità dietro le forme, insomma le “distrugge” (come si dice in gergo); mentre “satva” (armonia), che è l’emblema di Vishnu, sta a significare l’equilibrio instabile tra le spinte energetiche di azione ed inerzia che consente alla vita di esprimersi nella mutevolezza. 

Questi tre aspetti, in varie gradazioni trasformative, creano i cosiddetti cinque elementi che avviano il processo esistenziale. Ovvero: satva puro rappresenta l’Etere (lo spazio vuoto, la coscienza); mescolato con rajas diventa Aria (la mente sottile nel suo potenziale concettuale); rajas da solo significa il Fuoco (la mente che crea le forme mentali); il mescolamento di rajas e tamas produce l’Acqua (in cui le immagini e le forme mentali assumono una sembianza definita ma fluida); ed infine tamas in solitario rappresenta la Terra e le forme pensiero che si trasformano in energia materiale, ciò che è fisico. 

Da queste trasformazioni e dall’interconnessione costante delle tre guna si svolge lo spettacolo dell’esistente, le tre guna sono la causa prima della vita e del divenire, allo stesso tempo esse sono inseparabili e quindi nella disciplina spirituale del “ritorno a casa”, ovvero della conoscenza reale della propria natura, queste guna sono considerate spinte funzionali a proiettare l’illusione (maya) e che agiscono per “trattenere” lo spirito nel sogno cosmico. 

Paolo D'Arpini

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